Nieuwe media (niet) in mijn organisatie?

Nieuwe media hebben een grote impact op de ondernemingsfilosofie van organisaties en bedrijven. Tijdens de module organisatie leer je een veranderdiagnose vaststellen voor jouw organisatie. Je leert hoe je individueel of met je team op een innovatieve en creatieve manier kan omgaan met nieuwe media in je projecten en in een volgende fase hoe je jouw creatieve ideeën verder kan omzetten in concrete ontwerpen. Daarbij stellen we je een brede waaier van designmethodes voor. Deze tools en methodes zullen van pas komen bij jouw werk in de praktische projectmodule.

Meestal zal de opkomst van nieuwe media gepaard gaan met verandering: op het niveau van de individuen, groepen en organisaties. We leren jou dan ook omgaan met weerstanden en veranderperspectieven. Je leert ook een inspirerende leiderschapsstijl aannemen om jouw project te leiden.

Je leert technieken hoe je de tevredenheid binnen jouw organisatie kan meten en knelpunten in kaart brengen. Het kan gaan om algemene personeelstevredenheid of om tevredenheid over een website, intranet, personeelsblad, cultureel aanbod, software, enz. De ene organisatie is de andere niet. Daarom geven we uitleg over hoe organisatieculturen en -structuren jouw project kunnen beïnvloeden. Je leert hoe je jouw veranderproject kan implementeren met de beproefde verandermethodologie van Kotter. We geven jou ook feedback over hoe je jouw project kan communiceren naar interne en externe doelgroepen. Ten slotte ronden we de module af met evaluatietechnieken om jouw projectdoelstellingen te meten.

4 ects