Veerle Van der Sluys

Veerle Van der Sluys (Doctor in de Fysica, Universiteit Gent, 1995) heeft een passie voor software ontwikkeling, web applicaties en nieuwe media toepassingen. Haar interesse in software ontwikkeling ontstond gedurende haar academische jaren als een doctoraatsstudent en postdoctoraal medewerker aan de Universiteit van Gent. Gedurende deze periode ontwikkelde ze geavanceerde computer simulaties voor nucleaire reacties.

Ze verliet deze academische omgeving in 1997 en ging een jaar in de Verenigde Staten wonen samen met haar familie. In dat jaar schoolde ze zich bij aan het New Jersey Institute of Technology te Newark waar ze cursussen volgde in computer wetenschappen, Java en gerelateerde webtechnologieën. Terug in Europa ging ze aan de slag als software consultant voor Case Consult (later USWeb/CKS België ) en AP&P. In deze periode leerde ze hoe meer complexe software projecten aan te pakken.

In 2000 verhuisde ze terug naar de Verenigde Staten. Ze richtte samen met nog twee partners een software bedrijf (Actonomy) op waar ze de rol opnam van Senior Software Architect gedurende vier jaar. In Oktober 2004 werd ze freelance software consultant (Veba Consulting). Ze heeft sindsdien verschillende web-gerelateerde projecten uitgevoerd voor verschillende klanten.

Ze bleef steeds actief in verschillende onderzoeksprojecten (ISCRAM, Knosos). Haar academische achtergrond in combinatie met haar technologische kennis laten toe dat ze een essentiële rol kan spelen in de vertaling van abstracte onderzoeksresultaten naar precieze software vereisten.

Sinds juni 2009 is Veerle tewerkgesteld aan de Katholieke Hogeschool Limburg, Media en Design Academie en de Provinciale Hogeschool Limburg. Binnen deze hogescholen coordineert ze de onderzoeksgroep Play&Game. Binnen deze groep wordt onderzoek verricht naar alternatieve grafische vormgeving en vernieuwende interfaces voor games. Het is vanuit haar rol in deze onderzoeksgroep dat Veerle les geeft in het Postgraduaat Multimedia & Communicatie, waar ze focust op ‘Learning through play’.